Program Dnia Liczby π 2022 – ONLINE

Szkoły podstawowe

  • 9:15-10:00  – Czy Super Farmer jest sprawiedliwy?, mgr inż. K. Topolewicz, (Kl. 4-8)
    Forma: wykład (MsTeams)
    Krótko opowiem o historii powstania i zasadach jednej z najbardziej znanych polskich gier – Super Farmer. Jednak przede wszystkim ta gra stanie się narzędziem, które posłuży do wprowadzenia podstawowych pojęć z prawdopodobieństwa. Na koniec odpowiemy na pytanie czy Super Farmer jest sprawiedliwy?
    Grupa docelowa: uczniowie i nauczyciele: klasy 6-8 SP
  • 10:15-11:00 – Czy hipopotam ma szansę przegonić lwa?, mgr inż. K. Topolewicz, (kl. 6-8)
    Forma: wykład (MsTeams)
    Dwie proste zabawy (gry) staną się okazją do zapoznania z pojęciem szansy i prawdopodobieństwa. Wybierzemy się na wyścigi zwierząt i spacer po zoo!
    Grupa docelowa: uczniowie i nauczyciele: klasy 1-4 SP
  • 11:15-12:00 – Jak sprawiedliwie podzielić apple PIe?, mgr inż. K. Topolewicz, (kl. 4-8)
    Forma: wykład (MsTeams)
    Sprawiedliwy podział – problem stary jak … Abraham (?!). Zaczynając od Abrahama dojdziemy do pytania: jak podzielić ciasto (albo pizzę) sprawiedliwie tak, aby każdy był zadowolony? Spróbujemy znaleźć rozwiązanie tego problemu najpierw dla dwóch, trzech, a na końcu dla dowolnej liczby osób.
    Grupa docelowa: uczniowie i nauczyciele: klasy 4-8 SP
  • 12:15-13:00 – Nie samą nauką się żyje, czyli wprowadzenie do gier zespołowych, Koło Gier Logicznych WI PB, (kl. 4-8)
    Forma: warsztat (MsTeams)
    Warsztat ma na celu promowanie wśród młodzieży jak i starszych, zdrowej rywalizacji w grach zespołowych. Działacze koła przedstawią, wytłumaczą a nawet zagrają w kilka bardziej popularnych tytułów w celu pokazania jak wygląda prawidłowa praca zespołowa. Chociaż najważniejsza jest dobra zabawa.
    Grupa docelowa: uczniowie i nauczyciele szkół średnich, kl. 4-8 SP

Szkoły średnie

  • 8:15-9:00 – Pi nie tylko w geometrii, Artur Łapata
    Forma: wykład (MsTeams)
    Każdy z nas słyszał coś o liczbie π. Na początku edukacji dowiadzieliśmy się, że w każdym kole stosunek obwodu do promienia jest stały. Mogłoby się wydawać, że na tym temat jest wyczerpany, a jednak matematycy znajdują liczbę π, w miejscach daleko oddalonych od geometrii. Podczas refereatu przybliżę definicję liczby π, sposoby aproksymacji tej liczby, zagadnienia związane z rozkładem liczb naturlanych na sumę dwóch kwadratów, problem bazylejski oraz prawdopodobieństwo względnej pierwszości dwóch liczb naturalncyh. Wymienione zagadanienia będą w większosći opisane na tle historycznym.
    Grupa docelowa: uczniowie i nauczyciele szkół średnic, studenci
  • 9:15-10:00 – Liczba π a suma odwrotności kwadratów liczb naturalnych, prof. P. Grzeszczuk
    Forma: wykład (materiały z wykładu)
    Zostanie przedstawiony elementarny dowód twierdzenia Eulera o sumie kwadratów odwrotności wszystkich liczb naturalnych. Fakt, że ta suma jest równa π^2/6wyniknie z pięknej tożsamości, którą spełniają kwadraty wartości funkcji cotangens.
    Grupa docelowa: uczniowie i nauczyciele szkół średnich

  • 10:15-11:00 – O niewymierności liczby Pi, dr M. Kępczyk
    Forma: wykład (MsTeams)
    O czym będzie: przedstawienie wybranych przeze mnie faktów i osób z historii liczby pi od starożytności do 19 wieku (historia dojścia do wykazania przestępności liczby pi i podanie pewnych wniosków płynących z tej przestępności).
    Grupa docelowa: uczniowie i nauczyciele szkół średnic, studenci
  • 11:15-12:00 – Pi * III – starożytne i nieco późniejsze metody ukrywania wiadomości, dr A. Borowska
    Forma: wykład (MsTeams)
    Już w starożytności ludzie odczuwali potrzebę przekazywania informacji w sposób zabezpieczony przed niepowołanym dostępem. Dzisiaj temu celowi służy dziedzina zwana kryptografią, która zajmuje się utajnianiem wiadomości. Przedstawię kilka historycznych metod szyfrowania danych wykorzystywanych w Grecji, Egipcie, Mezopotamii, czy Rzymie oraz opowiem o okolicznościach ich stosowania. Tajemną wiedzą, którą przekażę w sposób zaszyfrowany będą ciekawostki związane z liczbą Pi.
    Grupa docelowa: uczniowie i nauczyciele: klasy VI, VII, VIII (SP), szkoły średnie
  • 11:15-12:00 – Mierzalne π-ękno fraktali, dr M. Filipowicz-Chomko, dr E. Girejko
    Forma: wykład (MsTeams)
    Czy może istnieć obiekt o polu równym zero? A czy pole powierzchni mogłoby równać się nieskończoności? Jak zmierzyć brzeg Anglii? W czasie wykładu spróbujemy znaleźć odpowiedzi na te intrygujące pytania. Pokażemy, jak zaskakujące może być mierzenie z udziałem  π-ęknych obiektów zwanych fraktalami.
    Grupa docelowa: uczniowie i nauczyciele szkół średnich
  • 12:15-13:00 – Epickie liczby, prof. Z. Bartosiewicz
    Forma: wykład (MsTeams)
    Opowiem parę historyjek o liczbach e, π, i, oraz pokażę dlaczego lubią chodzić razem.
    Grupa docelowa: uczniowie i nauczyciele szkół średnich
  • 12:15-13:00 – Nie samą nauką się żyje, czyli wprowadzenie do gier zespołowych, Koło Gier Logicznych WI PB
    Forma: warsztat (MsTeams)
    Warsztat ma na celu promowanie wśród młodzieży jak i starszych, zdrowej rywalizacji w grach zespołowych. Działacze koła przedstawią, wytłumaczą a nawet zagrają w kilka bardziej popularnych tytułów w celu pokazania jak wygląda prawidłowa praca zespołowa. Chociaż najważniejsza jest dobra zabawa.
    Grupa docelowa: uczniowie i nauczyciele szkół średnich, kl. 4-8 SP

Wszyscy zainteresowani

  • 11:15-12:00  – Gry znane i nieznane, dr inż. R. Stasiewicz
    Forma: warsztat (MsTeams)
    Jest dużo ciekawych i rozwijających gier bez użycia smartfonu. Niektóre są znane, lecz zapomniane, inne niedocenione. Nie wymagają wielu rekwizytów. Wiele z nich można zaaranżować w warunkach polowych. Wszystkie gry, które zamierzam przedstawić mają wspólny mianownik: reguły są bardzo proste, dają się omówić w kilka minut. Grać w nie mogą wszyscy, od dzieci po dorosłych.
    Grupa docelowa: wszyscy zainteresowani
  • 12:15-13:00 – Quiz o liczbie Pi, dr inż. Joanna Karbowska-Chilińska
    Forma: konkurs (MsTeams)
    Quiz (www.kahoot.it) sprawdzający podstawową wiedzę (matematyczną, historyczną, kulturową) o liczbie Pi.
    Grupa docelowa: wszyscy zainteresowani
  • 13:15-14:30 – Byleby nie siódemka, czyli krótka historia Catana, Koło Gier Logicznych WI PB
    Forma: wykład (MsTeams)
    Wykład ma na celu odpowiedzieć historię jednej z bardziej popularnych gier planszowych „osadników z Catanu” jej mechaniki, zasady oraz przykładowego strategie które można wykorzystać w celu osiągnięcia zwycięstwa.
    Grupa docelowa: wszyscy zainteresowani
  • 13:15-14:00 – Queen of numbers, Ludolphian number…pi, dr inż. Joanna Karbowska-Chilińska
    Form: quiz (MsTeams)
    Quiz (www.kahoot.it) testing basic knowledge (mathematical, historical, cultural)  Pi number. Competition, emotions and rewards.
    Target group: all interested